Facebook daje nam trzy główne sposoby nawiązywania relacji ze znajomymi:

  • profil prywatny,
  • grupa dyskusyjna
  • oraz Fan Page.

W zależności od tego, jakie mamy plany dotyczące rozmów i kontaktów z innymi, warto używać odpowiednich narzędzi. Każde powstało w końcu do innego celu — i tam sprawdza się najlepiej.

Zaczniemy od profilu prywatnego. Jest to pierwsza rzecz, jaka robimy, zaczynając korzystać z Facebooka.

Zasada jest prosta >> jeden człowiek — jeden profil

Oznacza to tyle, że każda logująca się w serwisie osoba powinna mieć swój imienny, pojedynczy profil.

Ważne! Profil nie może być „firmowy” czy „tematyczny”, bo takie dość często są po prostu usuwane, jako niezgodne z regulaminem. Nie warto więc takich zakładać — szkoda stracić zdobytych w tym czasie znajomych i wszystkie ciekawe rozmowy.

Chociaż ostatnio lansuje się tego typu profile. Po prostu są dwie szkoły. Jedna mówi, że na profilu zero informacji o biznesie, druga – przeciwnie.

My będziemy się trzymać tej pierwszej szkoły, z małymi wyjątkami.

Cała praca na Facebooku zajmie Ci maksymalnie 20 – 30 minut dziennie. Działania są podzielone na 3 etapy:

  1. Czynności poranne.
  2. Czynności popołudniowe.
  3. Czynności wieczorowe.

Oczywiście jest to podział umowny. Jeśli nie dasz rady zrobić czegoś rano, zrób to, jak najszybciej, po południu, itd.

Pamiętaj, że nie sprzedajesz żadnych produktów, nie sprzedajesz żadnej wiedzy, nie sprzedajesz żadnych szkoleń. SPRZEDAJESZ SIEBIE.

Dlatego na Facebooku musisz uporządkować swój profil.

Twoje zdjęcie profilowe ma przedstawiać Ciebie, nie pieska czy kotka. Twoje zdjęcie powinno wyraźnie pokazywać Twoją twarz. Pamiętaj, że Twój awatar ukazuje się przy wszystkich komentarzach i ważne jest, aby ludzie go zapamiętali. Dlatego nie zmieniaj zdjęcia profilowego (przynajmniej zbyt często).

Twoje zdjęcie w tle, powinno wyrażać Ciebie. Przemyśl to, może jakieś motto, może kolaż fotografii lub jedno celne zdjęcie (np. z rodziną, z partnerem).

Umawiamy się również, że wiadomości na osi czasu, które umieszczasz mają być pozytywne. Nie umieszczamy wiadomości politycznych, religijnych i sensacyjnych w negatywnym wymiarze (katastrofy, wypadku, zabójstwa…).

Masz emanować pozytywnym podejściem do świata, do biznesu, do ludzi i zwierząt.

Na Faceboku, od strony biznesowej, ważna jest liczba znajomych. I tu nie chodzi tylko o znajomych, ale również o znajomych znajomych. Maksymalnie możesz mieć 5 tyś. znajomych. Ale przy 2 tysiącach, jeśli każdy z nich ma ok. 200 znajomych, możesz dotrzeć ze swoją informacją do 400 tysięcy osób.

Dlatego kolejnym Twoim zadaniem jest zwiększyć liczbę znajomych.

Jest to zadanie na rano.

Zapraszaj codziennie 3 nowe osoby do grona Twoich znajomych. Nie więcej, gdyż Facebook tego nie lubi i może zablokować Twoje konto. Pamiętaj również, aby podziękować, jeżeli ktoś przyjmie Cię do grona znajomych i Facebook Cię o tym powiadomi. Napisz mu prywatną wiadomość, że dziękujesz za dodanie do grona znajomych, pożycz miłego dnia. Osoba ta najczęściej, też coś Ci odpowie. Facebook to lubi, bo widzi, że między wami jest jakaś relacja. To jest bardzo ważne!

Gdzie szukać tych znajomych? Możesz skorzystać z tego, co Ci Facebook podpowiada lub jeśli masz swoich znajomych, których jeszcze nie zostali zaproszeni do Twojego grona, wyślij im zaproszenie, wpisując imię i nazwisko do wyszukiwarki Fb.

Po południu zajmij się wpisaniem pozytywnej treści na osi czasu. W tym celu użyj tak zwanych motywatorów. Wpisz w Google „motywatory”, wybierz grafikę. Wybierz coś, co pasuje do Ciebie, co jest spójne z Twoją osobą, co wyraża Ciebie. Zapisz go w odpowiednim folderze lub na pulpicie. Następnie umieść ten motywator na Twojej osi czasu. Możesz go również udostępnić.

Zamiast korzystać z cudzych motywatorów, możesz stworzyć własny. Najłatwiej zrobić to na canva.com

W opisie do zdjęcia wpisujesz fragment z cytatu lub powiedzenia z motywatora, wstawiasz 3 kropki… i poniżej w osobnej linii wklejasz link do swojej oferty. Może to być strona, którą od nas otrzymasz np. taka: https://www.poznajtenswiat.com/kmgrabowscy lub Twój Fan Page lub katalog Oriflame on-line.

Jest to bardo ważne i skuteczne, ponieważ osoby oglądające ten motywator, często klikają w ten link i są przekierowywane na stronę, gdzie przedstawiamy naszą ofertę.

Możesz zamiennie wstawić swoje zdjęcie prywatne. Bez linku polecającego. Zdjęcia i wpisy z linkami przeplatasz swoimi wpisami i zdjęciami prywatnymi, które nie są związane z Twoim biznesem.

Wieczorem dajesz prywatny wpis. Pokaż co się dzisiaj u Ciebie działo. Czym się zajmujesz, co Cię ciekawego spotkało, może coś o posiłkach, ćwiczeniach, spacerach…

Pamiętaj, że sukces zależy tutaj od konsekwencji. Jeśli codziennie będziesz udostępniać kilka razy linki do strony ofertowej, to prędzej, czy później, ktoś na nią wejdzie lub te Twoje wpisy udostępni. Zobaczą to jego znajomi i… efekty będą coraz lepsze.

Bardzo dużą reakcje powodują zapytania. Możesz zapytać znajomych, jaki polecają film, jaką książkę (o zdrowiu, motywacyjną lub w innej dowolnej dziedzinie), jakie danie np. na niedzielę lub małe przyjęcie, jaki zrobić drink dla gości lub co zaproponować dzieciom na kinder party…

Pamiętaj, aby zawsze w takich postach umieszczać link do Twojej oferty.

Nie zawsze będziesz mieć czas, aby szukać fotki i wymyślać posty. Dlatego w miarę wolnego czasu przygotuj sobie fotki i posty awaryjne. Mogą to być przygotowane motywatory na canva.com lub inne zdjęcia, które możesz później wykorzystać. Pomysły na różne posty też możesz przygotowywać sobie na zapas.

Zrób sobie folder z takim awaryjnymi materiałami i razie potrzeb korzystaj z tych zapasów.

Każdy lubi piosenki, zarówno te nowe, jak i te ze wspomnień. Znajdziesz je na YouTube lub wpisując w Google nazwę utworu lub wykonawcy. Udostępnij na swojej osi czasu, podając w komentarzu krótką informację, a poniżej link do oferty. Ludzie lubią udostępniać piosenki, a o to nam chodzi.

Podobnie, jak z piosenkami, każdy lubi ciekawe przepisy. Możesz podać jeden ze swoich przepisów lub podać link do jakiegokolwiek przepisu ze stron kulinarnych. Przydałby się krótki komentarz do przepisu. Oczywiście, jak poprzednio podajesz link do oferty.

Nie wiem czy wiesz, ale jest wiele milionów zarejestrowanych kont na FB. To oznacza, że na Facebooku już dzisiaj znajduje się BARDZO dużo Twoich potencjalnych klientów i współpracowników…

Zatem, jakie jest Twoje zadanie?

Musisz dotrzeć do tych osób…

To jest bardzo ważne ponieważ oferując wartościową treść + osobiste rzeczy, zaczynasz budować ze swoją społecznością wartościowe relacje – dajesz się po prostu lepiej poznać.

  1. Z jednej strony publikujesz ciekawe materiały w postaci cytatów, artykułów, filmów video itd. …
  2. Natomiast z drugiej strony pokazujesz, że jesteś normalną osobą – publikując zdjęcia z wakacji, restauracji, ze spaceru + pisząc swoje przemyślenia itd.

Publikujesz po prostu takie materiały, dzięki którym zaczynasz budować swoją markę i jednocześnie pokazujesz, że jesteś prawdziwą osobą jak każdy inny.

Pewnie to już wszystko wiesz, ale musisz o tym ciągle pamiętać.

Teraz Fan Page.

Musisz stworzyć swojego Fan Page’a.

Strona Fan Page pozwala na gromadzenie fanów Twojej firmy w jednym miejscu. Za jej pośrednictwem będziesz mógł informować ich o nowościach, promocjach czy przekazywać ciekawe informacje z Oriflame.

Fan Page, to twoja strona firmowa, biznesowa. Na tej stronie możesz pisać o swoim biznesie, czego nie możesz za bardzo robić na profilu osobistym.

A więc, zakładamy Fan Page’a – stronę firmową na Facebooku.

Na początek musisz ustalić sobie, jaki jest Twój cel prowadzenia Twojego Fan Page’a. Co chcesz przez to osiągnąć?

W naszym przypadku możesz mieć 4 cele:

Cel nr 1 – Przyciągnąć ludzi do Twojego biznesu.

Fan Page, to Twoja strona biznesowa na Facebooku. Aby przynosiła Ci oczekiwane efekty, musisz mieć dużo fanów, którzy zostaną Twoimi klientami lub członkami Twojego zespołu w Oriflame.

Aby zdobyć tych fanów, Twój Fan Page musi być ciekawy, pełen interesujących informacji. Nie możesz wstawiać posty od czasu do czasu. Na początek musisz pisać co najmniej 2 posty dziennie. W zależności, jaki charakter ma Twój Fan Page, pisać musisz albo o kosmetykach, albo o zdrowiu, albo o biznesie.

I uwaga. Nie mogą to być posty typu kotki, kwiatki, ściągnięte od innych cytaty… Oczywiście ludzie bardzo często żywo na to reagują, ale nie są to klienci, którzy nas interesują. Takie posty możesz wstawiać na swój profil prywatny. Tutaj rozmawiamy o biznesie i dlatego musisz zachowywać się poważnie. Są oczywiście dopuszczalne elementy zabawowe, ale muszą być powiązane z twoim przekazem.

Ludzie, którzy zaglądają na Twój Fan Page jeszcze Cię nie znają. Mogą to zrobić czytając to co piszesz, to co pokazujesz na swoich zdjęciach i przede wszystkim, jak piszesz i jak to prezentujesz. Chodzi o to, że Twoje posty muszą mieć jakąś wartość.

Możesz korzystać z postów i artykułów na:

Lepiej pisać mniej ale bardziej wartościowo.

Cel nr 2 – Utrzymać swoich fanów na swoim Fan Page’u.

Właściwie, jak to robić wiąże się z poprzednim celem. Twoje treści muszą być wartościowe. Pamiętaj o linkach do Twojej oferty. Wtedy ludzie będą chcieli do Ciebie wracać.

Poza tym musisz się z nimi komunikować. Zadawaj pytania, organizuj ankiety i konkursy. I oczywiście odpowiadaj na pytania zadane w komentarzach pod Twoimi postami.

Cel 3 – Reklamy na Facebooku.

Płatne reklamy na Facebooku możesz umieszczać jedynie z pozycji Fan Page’a.

Dlatego w tym przypadku nie musisz dbać o liczbę fanów, ważna jest treść, na którą będą kierowani reklamobiorcy.

Cel 4 – Budowanie własnej marki.

Prowadząc swój Fan Page budujesz swój autorytet, swoją markę. Kreujesz się, jako ekspert w danej dziedzinie. No niestety, wymaga to pewnej pracy i czasu. Jak to robić?

Budujesz swój biznes internetowy na bazie zdrowia lub urody. Twoje działania przebiegają w większości w internecie i prędzej, czy później będziesz osiągać sukcesy. Najpierw będą one drobne, ale z czasem będą coraz większe. Dziel się tymi sukcesami na swoim Fan Page’u. Napisz ilu masz nowych członków swojego zespołu, ilu masz nowych klientów.

Napisz jakie masz osiągnięcia w zakresie zdrowia, ile kilogramów Ci ubyło. Tobie lub Twoim klientom. Napisz o książkach, jakie czytasz, filmy, które oglądasz…

Dokładnie to samo, jeśli Twój Fan Page ma tematykę kosmetyczną. Dziel się swoimi radościami z używania kosmetyków, jakie efekty osiągasz, jakie efekty mają Twoi klienci. 

Dawaj często rady w zakresie biznesu, zdrowia i urody. To wszystko pokaże kim jesteś.

Możesz jednocześnie zaplanować sobie rodzaj treści, jaki będziesz umieszczać na swoim profilu lub stronie firmowej. Na przykład możesz z góry sobie ustalić, że w

  • poniedziałek, środę i piątek piszesz na Fan Page’u treści wartościowe – porady, ciekawe artykuły tematyczne.
  • We wtorek i czwartek piszesz posty reklamowe: o produktach, zaproszenia do biznesu, do swojego programu…
  • W sobotę piszesz o sobie – Twoje przemyślenia, plany, osiągnięcia…
  • W niedzielę – na wesoło: dowcipy, zabawne filmiki, śmieszne cytaty… najlepiej nawiązujące do tematu Twojej działalności.

Daje to różnorodność Twoich wpisów. To samo na Twoim profilu osobistym. Ma być różnorodność.

Przyjemnej pracy.

Krystyna Szajewko-Grabowska i Marek Grabowski